10 Tips för att få en lyckad butik

  1. Första intrycket, locka in kunden

Det fysiska läget spelar en enorm roll för hur mycket kunder som passerar utanför just din butik.
Men bara för att läget är bra betyder det inte att kunderna kommer gå in i din butik.
Se till att locka in dem med hjälp av ditt skyltfönster eller en gatupratare utanför.
Skyltfönstret skall berätta er historia det ska ge en inspiration och skapa en nyfikenhet till vad just ni har att erbjuda

läs våra 10 tips till att skapa ett skyltfönster här


  1. Få kunden att känna sig välkommen

Se till att hälsa på kunden så fort du får möjlighet,  få ögonkontakt och hälsa eller nicka vänligt, och självklart med en glad min.
Kunden är din gäst som själv har valt att gå till just din butik och spendera sina pengar..
Studier visar även att en kund handlar mer om den blir blir kontaktad av en säljare.
Ett annat plus är att även snattare blir avskräckta och tveksamma om den får ett hej från personalen


  1. Få kunden att öppna plånboken (plånboksöppnare)

Se till att lite billigare alternativ av försäljning finns direkt i början som lätt faller ner i kundvagnen eller kundkorgen.
På detta sätt får du kunden att ”öppna plånboken” redan inom dem första metrarna.
Vilket gör att kunden är mer villig till köpa fler produkter.


  1. Underlätta för kunden

Använd dig av hänvisningsskyltar på skeppen eller uppe i taket.
Använd dig av pilar på golvet eller en tavla som visar vilken avdelning som finns vart och var man befinner sig.
Men gör det inte rörigt genom att använda för mycket information. Keep it simple.


  1. Skapa miljöer

Detta skapar inspiration och får kunden att inte bara se produkten på hyllan utan hur den kan användas i vardagen.
Få kunden att visualisera sig produkten hemma hos sig, i sin bil eller ute på sin campingtur.
Lyckas ni med detta så är vägen till ett köpbeslut hos kunden mycket kortare…


  1. Se till att ha rätt ljus och ljud för din butik

Rätt ljus gör stora skillnader på hur man upplever butiken. Men det minskar också dina el-kostnader,  du kan ha punktbelysning på produkter du vill lyfta fram lite extra, det förbättrar er arbetsmiljö och det blir mindre kostnad för service och underhåll.
Musik gör mycket för totalupplevelsen hos kunden. Och tillsammans med ljus så kan man verkligen få in kunderna i dem hörn där kunden normalt inte går, ”döda ytor”
Möjligheter till att lägga in egna spottar ”reklam” vid vissa tidsslag som påminner kunden om det den där kampanjen ni kör extra för tillfället.


  1. Se till att dina produkter är prismärkta

    Dels för att lagen säger så: LÄS HÄR
    Men framförallt för att kunden inte kommer fatta ett köpbeslut förrän den vet priset.
    Var tydlig med detta och se till att dina produkter har en prisinformation.
    Även visningsex och produkter i skyltfönstret bör ha ett pris


  1. Se till att skapa bra erbjudanden för dina kunder

“Köp 3 betala för 2”, “Köp nu, betala om 30 dagar”, “fri frakt” m.m
Vilka erbjudanden kan du ge kunden i din butik som får kunden att känna att det är en bra deal?


  1. Merförsäljning i slutet av butiken

    Säljer du produkter som behöver batterier? -se till och ha dem vid kassan
    Se till att lägga smarta, billiga alternativ vid kassan som man lätt plockar på sig när man står i kön.
    Saker som behövs hemma, förbrukningsprodukter som tändare, pennor, tejp, ljus, batterier m.m är bra produkter som fungerar.


  1. Tacka och hälsa (sista intrycket)

    Lika viktigt som att det är att hälsa på kunden är det att säga hejdå.
    Återigen kunden är din gäst, även om kunden inte handlat så vill du att kunden ska lämna butiken glad och nöjd.
    Det sista intrycket kunden ska få av din butik är ett glatt “tack och välkommen åter”

 

 

Ni är mer välkomna att slå oss en signal på 018-10 99 10 för att boka ett möte i er butik för att gemensamt titta igenom hur just er butik kan förvandlas


/ Butiksetablering grundades under slutet av 90-talet och har i över 20 år fokuserat och specialiserat sig på att bygga butiker, vi är idag verksamma över hela landet med lokalkontor i Uppsala & Göteborg.